Het eerste decemberritueel

Dit wilde ik toch ook nog even delen

Zoon nummer 1 maak dit jaar voor de eerste keer de mand decmber 'bewust' mee. De personen Sinterklaas en Kerstman werden geïntroduceerd. Leuk, leuk, want als bijna 2-jarige begrijpt hij erg goed dat sinterklaas 'dokkedootjes' - in volwassenentaal noemen we dit 'kadootjes' - brengt. De kerstman werd al snel met dezelfde euforie geassocieerd. Mama geniet van het ontstaan van deze magische periode en hoopt dat haar kinderen  nog lang in de goedheilige man zullen geloven.



Een adventkalender, ook zo iets dat bij deze periode hoort. In mijn kindertijd kreeg ik er wel eens eentje met chocolade in. Ik denk niet dat één van deze chocolaatjes ooit de week van 24 december heeft gehaald.
Het openen van de kartonnen deurtjes gaf wat extra aan de dag en, hoewel ik wist wat er komen zou, was mijn gevoel van blijdschap altijd overmaats.

Met deze herinnering in het achterhoofd ging ik zelf aan de slag. Máár ik wilde geen ongezonde adventkalender boordevol chocolade. Ik wilde kleine kadootjes, af en toe een chocolaatje of een koekje - want ze krijgen in de decembermaand meer dan genoeg koek en chocola - , maar vooral wilde ik werken met verwijzingen naar leuke activiteitjes. Die activiteiten zijn een leuk extraatje, maken mooie herinneringen en versterken de ouder-kind band.

Het idee haalde ik uit de libelle kersteditie. Maar in plaats van kleine luciferdoosjes werkte ik met grote. Ah ja, want anders krijg je er toch helemaal niets in?!



In de action vond ik een kersteditie van scrapbookpapier. Net de juiste grootte om het luciferdoosje mee in te pakken. Genoeg papiertjes om er nog wat hertjes uit te knippen.

In de kelder hebben we nog een grote overschot aan verf. Een klein beetje mengen en we kwamen tot een mooi beige-geel kleurtje.

Als activiteitjes hadden we: de kerstboom versieren, met nepsneeuw de ruit versieren, onze schoen zetten voor de sint, een sinterklaashuis knutselen, verven, speeltuin, stickerboek, ...
Qua rommeltjes zaten er autootjes in, kleine beestjes, een mini sneeuwbol, versieringen voor de kerstboom, ...
En dus af en toe ook dat chocolaatje of koekje. Mama mag zoveel goede bedoelingen hebben, maar dát was voor het zoontje toch het leukste van al :)

Dit wordt zeker de komende jaren opnieuw gebruikt!

Reacties

Populaire posts