Turnzak

Op drie september vervolgde onze oudste kleuter zijn weg naar de derde kleuterklas. Een nieuw schooljaar, vol nieuwe uitdagingen en leertrajecten. In deze laatste kleuterklas wordt er van hen verwacht dat ze, naast de klaspantoffels, ook turnfantoffeltjes meebrengen. Liefst in een zakje.


In den beginne dacht ik zijn zwemzak - de naschoolse sport van vorig schooljaar - in te ruilen voor een turnpantoffelzak. Maar deze zak leek me niet helemaal geschikt. Het is te zeggen: het leek me beter om deze zak, half gemaakt met toile ciree, te behouden voor de zwemactiviteiten.

Het moest een nieuwe zak worden, maar ik wou ook een nieuw patroon uitproberen. Ik snuffelde wat op het internet rond naar inspiratie met de volgende criteria in mijn achterhoofd:
- een flap
- schouderbanden
- een geldzakje

Een ready-made patroontje vond ik niet, dus ging ik zelf aan de slag.



Bij het uitwerken bedacht ik me dat kinderen niet altijd even braafjes hun zak dragen en dat enkel een flap onvoldoende zou zijn om de inhoud ín de zak te houden. Met een proces van trial en error (lees: stik en torn) werd een stroplint aan de binnenkant toegevoegd. En wat ben ik fier dat dit me gelukt is!







Het zakje maakte ik groot genoeg zodat er volgend jaar ook een turnshort en t-shirt bij inpassen.

De schouderbanden naaide ik bij gebrek aan schuifgespen op maat vast. De gespen volgen volgende zomer wel ;)











Reacties

Een reactie posten

Populaire posts