Hoe mijn invulling van de naam Odette gewijzigd werd

Odette, de naam associeerde ik met een grijze zeventigplusser. Haar ogen zijn met de tijd fel achteruit gegaan. Wat begon als een gewoon simpel brilletje op haar 35 is nu geëvolueerd naar dikke confituurbokalen op haar neus. Door die zeven - drie is haar fysieke toestand niet al te best meer. Haar heupen en knieën zijn versleten en doen haar mateloos pijn bij iedere inspanning. Ze is genoodzaakt om het eten voor haar katten met schuifelende muizenpasjes te gaan halen. Van de zetel naar de bijkeuken. Verder komt ze niet meer. Volgens haar geëdigde dokter Peeters is een operatie van geen nut meer. Ze is te oud, 'het zou niet meer opbrengen'. Haar dagen slijt ze in hare goeie stoel, zo gericht dat ze met eenzelfde blik zowel het tv-scherm als de straat in het oog kan houden. 

Wat een naam toch allemaal kan oproepen!

Odette, voor mij dus geen al te moderne en levendige associatie. Mijn eerste ontmoeting met het patroon in de meest recente La Maison Victor had geen positieve basis. Ik dacht letterlijk 'Wat is dat nu voor een naam'!

Soms moet ge u over dat eerste gedacht kunnen heen zetten. Vaak komt het dan nog wel goed. Geef het een kans ;)

Een kans, zoals den Billie. Ge ziet mijn mening werd hier 360° gedraaid:





Het shirt sprak me wel aan. De aangeknipte mouwtjes, de soepele en losse snit...

Na een geslaagde eerste versie maakte ik er nog een tweede en een derde. Dit is de derde. De tweede moet eerst nog even langs de wasmachine.

Het stofje komt van de Stoffenschuur, een lokaal stoffenwinkeltje in Schaffen. '-tje' zou ik eigenlijk niet mogen zeggen want het is er betrekkelijk groot en in hun aanbod kan ik heus mijn gading vinden.

Het stofje is van Poppy en voelt heerlijk en soepel aan.



Wat veranderde ik aan het patroontje? 

  1. Ik verlengde het met twee centimeter
  2. Ik knipte geen biesje voor de mouwen maar verlengde ze met twee centimeter en sloeg dit twee keer één centimeter om. Minder knipwerk!
  3. Tot slot versmalde ik het ook. Aan iedere zijde met drie à vier centimeter. 




Ook handig om te weten is dat je met 70 centimeter stof toe komt voor een maatje 36. De voorgeschreven hoeveelheid is 95 centimeter voor maat 34 tot 46. Dat bespaart je dan weer als je een stofje gaat kiezen. Of je maakt uit de rest nog een Sam-shirt in maat 80. Deze zag je al in de tutorial voor stropmouwen passeren. 



Stof: Stoffenschuur - Poppy
Patroon: Odette - LMV zomer 2017



Reacties

  1. Heel mooi! Fijn dat je de naaivibe weer helemaal hebt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tof! Voor mouwen doe ik vaak ook op 2 cm maar dan gewoon omslaan op 2 cm en dat zo naaien. Rafelt toch niet. Lijkt me minder dik en minder werk dan dubbel om.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Normaal zoom ik ook gewoon om, maar het patroon voorzag oorspronkelijk een aangenaaide bies die dubbel omgeslagen werd, dus ook iets dikker. Vandaar :)

      Verwijderen
  3. Je hebt me om, ik ga die bejaarde dame ook maken! Super shirts en ik neem je tips zeker mee. Bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mooie invulling! helemaal mijn ding!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hihi, vergelijkbare associatie hier met de naam :) Maar het patroontje is idd een toffe basic om regelmatig te maken! Mooi gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel mooi. En ik blijf fan van twinnen 😉😀

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Perfecte beschrijving van veel van mijn klanten! :-)
    Heel mooi truitje! Hier ligt er ook eentje geknipt en half gestikt klaar, nu nog tijd vinden om hem af te werken...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts