Marcellekes gevraagd

Een paar maanden geleden begon mijn eerstgeborene interesse te tonen in het potje. We kochten er een ter kennismaking en al gauw wist hij een plasje te presteren. Niet altijd en dat moest ook niet. Het was louter om te oefenen. Halfweg januari had hij er ineens genoeg van. Op het potje gaan zitten was een grote opgave en botste op veel protest. Bijgevolg lieten we het vallen. Ik had gedacht om hem pas zindelijk te maken in de zomer. Dan zou hij tweeënhalf zijn en dan zou hij gemakkelijker in zijn blootje of met alleen een sponsen broekske aan kunnen rondlopen. Woensdag wou hij terug op het potje en deed een plasje. Tof! Ik vertelde dit met enige trots aan de onthaalmoeder. Zij ging prompt opnieuw met hem aan de slag.

En, dit had ik nooit verwacht, vrijdag zei ze me bij het afhalen: "Hij is er klaar voor. Maandag beginnen we aan het echte werk. Vanaf maandag geen pamper meer! Gelieve véél onderbroekjes en broeken mee te brengen."

Wow, hier had ik me niet aan verwacht!

Omdat hij het al een ganse dag droog gehouden had bij te onthaalmoeder wilde ik onmiddellijk de lijn doortrekken. We begonnen op dit eigenste moment. Deze vrijdagnamiddag!
Al gauw botste ik op een paar problemen. Probleem één waren onderbroeken. We hadden dat gewoonweg niet!

De zeeman bood me maar een beperkt aanbod aan broekjes in maat 92. Allemaal uitverkocht?! Goed, dacht ik, dan maak ik er wel een paar zelf in het weekend.


Toch minder eenvoudig dan ik dacht. Ik wilde 'slipjes' en geen boxershorts. Geen patroon daarvoor te vinden, ook niet echt nodig wat het is gemakkelijk over te tekenen.
Zie het resultaat. Niet voor herhaling vatbaar. De drang is niet zó groot om hem zelfgemaakte onderbroeken aan te doen :p

Het lubberde aan de beentjes. Ik had geen elastiek verwerkt aan de beenopeningen en ook mijn boord was niet extreem aangetrokken. Omdat ik van gesloten onderbroeken hou - er moet niks uitvallen - en ik het teveel gepruts vind als ik ook nog eens aan de benen elastiek moet zetten; besloot ik om het toch te houden bij gekochte onderbroeken. Later zou ik de onderbroekjes, boxershorts, van Van Katoen nog kunnen maken.


Een ander probleem, en dat bedacht ik met zaterdagochtend pas, was dat we ook geen onderhemdjes hadden.

Het patroon van Van Katoen kwam nog van pas. Voila, hij kan er weer even tegen:


Ideaal om de stofjes of restjes te verwerken die je niet snel meer zal gebruiken. Voor mij waren dat de deze:



Ik heb ook een beetje vals gespeeld. De kritische lezer zal het vast al opgemerkt hebben. Er zijn er twee bij die ik niet zelf gemaakt heb, maar wel zelf ingekort. 


Rompertjes die hij nu toch niet meer zal dragen. En gezien zijn broertje fijner en slanker is dan hem vermoed ik dat hij tegen dat hij deze maat heeft bereikt ook uit de pampers zal zijn (dat hoop ik toch). 

Ik had nog drie probeersels liggen van vorig jaar. Gemaakt tijdens de warme zomerdagen. Wonderwel geraakt hij er nog in. Ze waren toen aan de strakke kant. Hij is duidelijk slanker geworden. 



Ik ben nog steeds verliefd om het lillestofje met neushoorntjes. Als ik dat zou terugvinden... Links bovenaan is een recykleerstukje. Gemaakt uit oude t-shirt. De afwerking is niet optimaal. Het ziet er daardoor nogal vintage uit ;)


Reacties

  1. Ik maakte pas ook wat van die marcellekes voor zoon 1:
    http://100procentelke.blogspot.be/2015/03/stofjesverwerking-marcellekes.html
    Voor zoon 2 starten we binnenkort ook met de potjestraining, eerst ook nog wat marcellekes voor hem maken!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts