Dure warmte

Een prachtig stofje van Inkalily lag al een paar weken klaar op mijn stoffenkast, samen met een grote lap welnessfleece. Klaar om verwerkt te worden. De paspel zorgde echter voor vertraging. In de eerste plaats omdat ik niet zomaar over ca. 7 m paspel in mijn fourniturenvoorraad beschik en ook omdat paspel instikken niet mijn favoriete bezigheid is. In het verleden heb ik al zo geknoeid met dit touwtje dat ik er ondertussen een kleine aversie van ontwikkeld heb.




Maar zo'n touwtje tussen twee lagen stof geeft het toch altijd wat extra. Het maakt het af, het geeft een mooier resultaat.

Goed, gisterenavond begon ik eraan. De koude nachten staan immers al met één voet over de drempel, een pakje extra warmte is dus welgekomen.




De paspel aanstikken op het katoen verliep heel vlot. Ik had dit echt niet zo lang moeten uitstellen. Ik gebruikte een paspelvoetje, geen noodzakelijkheid, maar het zorgde er wel voor dat ik dicht genoeg bij het koord stikte.



Bij het strijken ging het mis. Ik streek de randen mooi uit en begon vervolgens de fleece erop te spelden. Wat een geklungel! Mijn strijkplank is veel te smal, het gedeelte om mijn strijkijzer op te zetten kadul - dat houdt niets meer. Het moest er gewoon van komen, was het niet nu dan had het wel een volgende keer gebeurd. Toen ik - vor een zoveelste keer- nogal onhandig de fleece over de katoen wou spreiden duwde ik mijn strijkijzer op de grond. Fatale afloop. Het ijzer hangt los waardoor ik de binnenkant van het strijkijzer te zien krijg (daar is het trouwens al kerstmis, flikkerende gensters à volonté).

Onbruikbaar dus...

Ik moet bekennen dat wij amper strijken. Het ijzer wordt alleen bovengehaald tijdens mijn naaiprocessen of wanneer we ons feestelijk moeten kleden. Een nieuw strijkijzer kopen stond echt niet bovenaan mijn wensenlijstje.
Hoewel ik dus zo goed als nooit de rimpels uit mijn kledij haal was ik toch gezegd met een zeer goed - gekregen - stoomstrijkijzer. Vlotjes strijken zonder al te veel moeite. Ik wil dus ook niet minder nu.


Een duur dekentje.




Hopelijk is het lekker warm...





Reacties

  1. Een mooi dekentje, zalig groot! Wel minder van het strijkijzer...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een comfortabel dekentje. En op pad voor een brede stevige strijkplank en strijkijzer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. supermooi alleen jammer dat het duur uitviel ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 't is misschien al vervangen, dat strijkijzer... vroeger kocht ik altijd zo van die dure stoomcentrale-gevallen. Dat wil zeggen, tot ik de site van test-aankoop er eens op nalas en merkte dat er een ijzer van Philips als beste koop stond aangegeven voor ... 30 euro.
    En dat fleece spelden, daar maak ik echt mijn eettafel voor vrij omdat dat inderdaad heel lastig is! (ik heb trouwens nog steeds een beetje een terughoudendheid als ik grote lappen 'recht' moet knippen... heb jij dat ook?)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goede tip! Het is inderdaad al vervangen door een goedkoper B-modelletje waar ik eigenlijk niet heel tevreden van ben. Recht knippen lukt aardig, maar twee lappen opeen naaien waarvan één lap een dikkere fleece of badstof is zorgt toch altijd voor wat spanning :)

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts