Project draak - Halloween in de kleuterklas

Twee weken geleden ontving ik de maandkalender voor de maand oktober voor ons kleutertje. De laatste vrijdag voor de vakantie stond gemarkeerd met een gloeilampje - er staat die dag dus iets gepland. Natuurlijk, Halloween, een dagje vroeger gezien het dit jaar op een zaterdag valt.

De laatste jaren heb ik mijn kop in het zand gestoken voor deze 'nieuwe' feestdag. Niet dat we de andere feestdag uitgebreid vieren, maar die pasten wel al in mijn systeem. Ze werden dus op z'n minst getolereerd :) Ik ben er immers mee opgegroeid. Nu ik zelf kinderen heb zal ik moeten rekening houden met het 'systeem' dat hen wordt meegegeven.
Verkleden behoort niet meer louter toe aan carnaval, ook bij halloween komen de gekke kostuums uit de kast. Hier beginnen ze al vroeg mee, onze kleuter behoort officieel nog tot de peuters en zit in het instapklasje. Geen verplichting hoor, de kinderen 'mogen' verkleed komen. Maar mogen is indirect wel een verplichting hé. Je wil niet dat je kind daar als enige niet-verklede rondloopt. Je wil je kind geen reden geven om anders bekeken te worden. Je wil gewoon dat hij erbij hoort.

Op zich vind ik het niet zo erg, alleen had ik niet veel zin om veel geld uit te geven aan de meest voor de hand liggende verkleedoutfit die je kan terugvinden in de meeste speelgoedwinkels. Al biedt het internet verschillende tutorials voor geweldige pakjes, ik wilde er niet teveel werk in steken, want zo als ik al eerder zei behoort mijn oudste zoon officieel nog altijd tot de peuters. Het -uit het niets-weigeren komt bijgevolg ook nog wel eens voor. Dus nee, dit jaar nog geen pak waarin uren werk steken. Het moest iets eenvoudig zijn. Iets waar ik hem 's morgens snel in krijg en ook iets wat hij snel uit krijgt wanneer het hem niet meer zint (het blijft een risico hé).

Bij meisjesmama vond ik het idee voor een drakencape. Heerlijk eenvoudig. Ik volgde haar aanwijzingen voor het knippen, dit valt het bij Mauro nog redelijk groot. Net zoals zij naaide ik een velcrosluiting onder het kapdeel. Er komen er nog vier in de cape. Aan iedere arm twee, een voor de onderarm en een voor de bovenarm. Zo blijft de cape daar goed hangen en kan er flink gewapperd worden :)

De gekozen stoffen zijn voor de hand liggend. Groene, gele en rode fleece voor de buitenkant. Voor de binnenkant gebruikte ik kussenslopen uit de zeeman, groen, geel, blauw, zwart. Bij gebrek aan een bijpassende stof.

Ik wilde een groene draak met gele stekels. In de cape knipte ik rondingen. Op iedere punt naaide ik nog een gele, platte, stekel.




De stekels voor de rug en de kop verstevigde ik met vlieseline. De meeste blijven rechtop staan.







Ik voegde er ook nog vleugels aan toe, ook verstevigd. Deze moet ik nog met een steekje vastmaken op de schouders, anders vallen ze tegen elkaar aan.





Mijn lockmachine (lewenstein DE 700) deed mooi werk, maar bij het deel waarbij de rugpanden genaaid moesten worden met stekel en vleugels ertussen liet hij me in de steek. Hij had al wat moeite met de rugpanden en een verstevigde stekel, de verstevigde vleugels erbij was écht teveel -tja, acht lagen fleece en twee lagen vlieseline, wat wil je.
Mijn bernina nam het hier netjes over.





Helemaal rond - op het keergat na- wat blijft dat keermoment altijd spannend!




Tevreden met het resultaat!




Het project is nog niet helemaal klaar. Ik wil, zoals gezegd, nog velcrosluitingen ter hoogte van de armen, een groene shirt en broek om er onder aan te doen én een masker met een gele stekel op de neus (ambitieus, benieuwd of het lukt).


Aanvulling na halloween: Het masker is niet gelukt. Ik deed een poging, maar volgens mijn man had het meer weg van een vogel. De cape is wel verder afgeraakt. Hier vind je het afgewerkte project.


Eerlijk, hoewel mijn eerste gedachte niet al te positief was toen ik de nieuwe maandkalender ontving, zal ik de ochtend van Halloween vertederd zijn door mijn peuter-kleuter in zijn schattige pak.

Onbewust blijf ik met dit projectje in het huidige schoolthema, ridders en prinsessen. Na een bezoekje aan het kasteel van Horst hebben ridders geen geheimen meer voor Mauro. Tijd om wat anders te ontdekken...





Nu gaan we van stoere ridder naar gevaarlijke draak!




Reacties

Populaire posts