Zowat anderhalve kilo rabarber

Vorig weekend kreeg ik een 'dringend' telefoontje van mijn moeder. Het zou gaan vriezen en er stond nog rabarber in de de tuin.

"Als het gaat vriezen is 'em kapot, dan kan je er niets meer mee doen." 

De veronderstelling dat ik gebaat ben met rabarber die van de vriesdood wordt gered is waarschijnlijk vorige zomer ontstaan. Toen verloste ik haar meermaals van de snelgroeiende plant om het te verwerken in confituur en taarten. Blijkbaar is dit een vanzelfsprekendheid geworden. ...
We weten dus wat ons ieder jaar te doen staat.





Niemand zal het zich beklagen hoor, die rabarber. Vanmorgen toverde ik het immers om tot een lekkere taart. Het vroeg wat werk, het schillen vooral. Voor de taart koos ik voor een easy-peasy receptje.

Je hoeft zeker niet verder te lezen indien je hier een heel mooie en exclusieve taart verwacht. Dit soort baksels is voor moeders die hun kroost graag voorzien van een zelfgemaakte lekkernij tussendoor. Geen toeters en bellen, gewoon lekker homemade.

Het receptje geef ik hieronder weer voor als er nog kinderen zouden zijn wiens moeder voor rabarberheld willen spelen.

Voor de vulling van de taart gebruikte ik dus rabarber (duh) en vanilleroom.
De hoeveelheid rabarber hangt er vanaf of je hem op voorhand stooft, dan heb je natuurlijk meer nodig. Vorige zomer maakte ik de taarten zonder de rabarber te stoven. Even lekker en lekker crunchy!

Wat?

Na het schillen van twee zakken rabarber kwam ik op ongeveer anderhalve kilo uit. Een dikke kilo gebruikte ik hiervoor in de taart.

4 eieren
40 gram bloem
50 ml melk (ik mengde 30 ml melk met 20 ml room)
10 gram vanillesuiker of een vanillestokje
80-90 gram gewone suiker
Taartdeeg (kant en klaar voor dit easy-peasy projectje)

Hoe?

De rabarber werd geschild en in stukken gesneden.
Er werd een 250 gram suiker onder gemengd en het mocht een poosje 'inwerken'.




















De taartbodem bak je best eventjes op voorhand (20-30 min op 180°C). Hiervoor leg je hem in de vorm, doorprik de bodem met een vork of leg er droge kikkererwten op om te voorkomen dat het deeg rijst.

De vanilleroom:
Je mengt de suiker met de bloem en de vanillesuiker. Indien je kiest voor een vanillestokje laat je de vanillesuiker hier weg.
De eierdooiers worden gescheiden van het eiwit. De dooiers meng je vervolgens met de mengsel van de suiker en bloem. Je klopt dit tot een homogene massa tot het bleek van kleur wordt.










De melk (en room) breng je aan de kook. Indien je kiest voor een vanillestokje doe je het merg van een stokje bij de melk.
Wanneer de melk het kookpunt bereikt heeft haal je de pot van het vuur.
Doe het mengsel van bloem, suiker en eigeel erbij, al roerend en zet het terug op het vuur. Je zal zien dat dit onmiddellijk indikt.

Dan ziet het er dus zo uit (nog iets smeuïger, hier was het al wat afgekoeld)

:



Zeer lekker!

De vanilleroom is klaar. Eenvoudig hé!





Ik stoofde een deel van de rabarber mals, maar dit hoeft dus niet.





Zo alle onderdelen zijn klaar, nu nog samenvoegen.

De vanilleroom op de taartbodem, daar een laagje rabarbermoes op en nog een laagje onverwarmde rabarber. Dat bovenlaagje geeft het dan nog wat 'beet'. Je kan ook afwerken met een crumble, ook heerlijk.


Een 50 à 60 minuten in de oven op 180°C en klaar!






De overschot van de rabarber deed ik bij de compote gemaakt van overschotappels, ook een weggevertje van de mama.
Het aanvankelijke idee was om er nog een rabarbercake van te maken, maar na het verwerken van de halve pompoen lieten mijn bekken en rug dat niet meer toe.






Reacties

  1. Dat ziet er een lekkere taart uit,ik lust ook graag rabarber maar de kinderen niet,dus eet ik regelmatig compote,lust dat het liefste warm met wat platte kaas er boven op.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts