Wat als je moet kiezen

B-naais postte onderstaande keuzelijst, oorspronkelijk komende van fantastic moms en de blog tips voor papa's. Het leek me leuk om hier ook eventjes bij stil te staan. 

Op de fiets: wind tegen op de heenweg of terugweg?


Vorige zomer verdween mijn fiets. Gepikt, aan het station, mét de kinderstoel erop. Mijn fietservaringen dateren van het moment dat ik nog niet fietsloos was, ergens in augustus. Hoe dan ook, ik kan met absolute zekerheid stellen dat ik, naast thuisblijven bij winderig weer, liever de wind op de heenweg heb. Meestal gehaast om ergens naar toe te gaan, extra adrenaline, extra energie om extra hard op de trappers te duwen. Op de terugweg daarentegen meestal moegewerkt, moegefeest, moegespeeld, gewoonweg moe en géén energie om extra hard op de trappers te duwen. 

Zomer of winter?
Ook hier moet ik niet over nadenken. Bij uitstek de zomer! Koude winterdagen zijn niet aan mij besteed al kan ik af en toe wel genieten van een koude, maar droge en zonnige dag. Lekker ingeduffeld gaan wandelen en voelen hoe de zon haar uiterste best doet om met haar stralen de kille aarde te verwarmen. Doch, veel koude maar droge en zonnige dagen hoef ik niet. Ik kan best zonder dus geef mij maar zomer. Warmte. Zon. Groen. Vogels. Ook een warmteonweer kan mij wel bekoren. Hoe de regen dan verfrissing brengt aan mens en land. De rollende donders die de kamer doen trillen en prachtige lichtflitsen de hemel lijken te breken.

Frikandel of kroket?
Ik moest 'kroket' even googelen, dat zegt al veel over mijn frituurkennis. Frikandel eet ik niet. Vind ik vreselijk! Kroket gaat er wel in al prefereer ik een taco.

Fiets of auto?
Beetje naïef toch?

Zoals ik al zei is mijn fiets gestolen, al  zo'n negen maanden geleden. Ik heb nog altijd geen nieuwe, dat zegt genoeg, niet?
De auto is gewoon praktischer. Probeer maar eens met drie kinderen tussen 4 maanden en 3 jaar dit heuvelachtige landschap te beklimmen. Een bakfiets hoor ik je zeggen. Nee, daar ben ik niet getraind genoeg voor. En als dat wel zo zou zijn én ik zou de tijd ervoor hebben dan ben ik, vrees ik, hiervoor ook te lui. 

Apple of Android?
Met een man die bij android zweert heb ik eigenlijk niet veel keuze. Apple sluit meer aan bij het vrouwelijke gedachtegoed over esthetica. Mooi van design maar ook duurder. Gezien mijn wederhelft hier pc's en laptops aan de lopende band reanimeert niet veel andere keuze dan deze te gebruiken.

Ochtend of avond?
Ochtend. Dan krijg ik het meeste werk verzet. Na drie uur neemt mijn zin tot ondernemen af om een diepe duik te nemen om zeven uur 's avonds. Ik kom nog met veel moeite uit mijn zetel, al neem ik me iedere dag voor om nog wat met mijn avond te doen. Ik ben dan blij dat de kinderen in bed liggen en wil dan uitpuffen. Met wat geluk haal ik elf uur, maar meestal sluiten mijn rolluiken zich automatisch rond tien. Op de zetel doe ik mijn preslaapje en ik sleep mezelf na een uurtje de trap op. 


Vroeg beginnen met werken of laat thuis?
Dat kan je al uit hierboven afleiden. Vroeg dus. 

Speelgoed met of zonder geluid?
Alsjeblief, als dat kan, zonder. Al lijkt alles tegenwoordig wel volume en licht te bevatten.
 Ik moet bekennen dat ik de luidsprekers van menig goed reeds heb afgeplakt met plakband (dan is het toch wat minder en hebben ze het idee dat ze het op het luidste mogen zetten), de batterijtjes er heb uitgehaald of de dingen plots 'verloren' gelegd te hebben.
Die ondingen zijn leuk in het begin maar wanneer het deuntje zich in je hoofd blijft afspelen in (eindelijk) stille momenten weet je dat het genoeg is geweest. Oh, en er zou een verbod moeten komen op van die dingen die uit zichzelf beginnen te praten of muziek afspelen. Dan is dat ding eindelijk stil. Je kind is het eventjes vergeten of jij hebt het al stiekem achter de kast verstopt en dan begint dat OPNIEUW!

Vlees of vis?
Vis, verse dan, niet uit het vriesvak. En we eten dat veel te weinig. 

Baby of dreumes?
Algemeen hou ik wel van baby'tjes en de rust die ze met zich mee kunnen brengen. Zoals ze zalig in slaap kunnen vallen op je borst en niet meer tot deze wereld lijken te behoren. Mijn huidige baby is een rustige baby. Een blij en vrolijk knulletje. Makkelijk te hanteren. Mijn vorige baby, tevens mijn huidige dreumes, is een kind met karakter. Hij weet wat hij wil en doet er alles aan om het te krijgen. Veel vermoeiender. Al is hij ook een megaschattig ventje en houdt hij van knuffelen en kusjes geven. Met hem altijd leven in huis en veel grappige momenten.



Zoon of dochter?
Met mijn drie zonen kan ik niet anders dan 'zoon' antwoorden. Een meisje had leuk geweest, maar had ook heel wat nieuwe problemen met zich meegebracht. Nu hebben we enkel 'jongensproblemen' in het verschiet en blijven we, hopelijk, gespaard van de emotionele rollercaster die meisjes vaak met zich meebrengen. Al krijgen we waarschijnlijk wel meer te maken met kwajongensstreken en stupiditeiten die ondoordachte, stoere kerels nu eenmaal maken. 

Hopelijk komen ze later met leuke meiden naar huis en kan ik hen als schoondochter in mijn hart sluiten. 

Reacties

  1. Oh wat vond ik dit ontzettend leuk om lezen. Herkenbaar vooral 😄.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tof lijstje! Soms zou ik exact hetzelfde antwoorden, en soms helemaal het tegenovergestelde :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk lijstje!
    En ik kan het alleen maar volmondig eens zijn met het laatste! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts