Een nieuw jaar, een nieuw boek



Goede voornemens, ik ben de zoveelste in rij die zichzelf een mooi lijstje opstelt voor dit nieuwe jaar. Omdat er meestal niet veel in huis komt van goede voornemens, of toch niets langdurig - dat ik bij mij niet anders- ga ik me beperken tot een aantal voornemens. Weloverwogen en haalbaar. Het is de bedoeling dat ik in dit nieuwe boek mijn zelfzekerheid kan doen groeien, en - geef toe - als een voornemen een ideaalbeeld is naar wat je wil streven en je slaagt er niet in om dat voornemen te behalen haal je jezelf alleen maar onderuit.

Vandaar, een aantal bescheiden voornemens, in drie verschillende thema's:



  1.  Ik kook minstens één dag per week vegetarisch of veganistisch en - niet onbelangrijk- ik gun mezelf de tijd om hierin te groeien. Nu de wederhelft begint overstag te gaan voor een maaltijd zonder vlees moet ik deze kans aangrijpen om het vleesloos koken in een vast systeem te versleutelen. Hopelijk evolueren mijn kookkunsten in die mate dat het aantal dagen zonder al te veel tegenpruttelen verhoogd kan worden.
  2. Meer water drinken. Een aantal jaren terug waren mijn waterfles en ik onafscheidelijk. Anderhalve liter tot twee liter; ik haalde dit quotum met gemak. Om het mezelf te vergemakkelijken haalde ik me dit boekje in huis. Lekker en gezond. Het geïnfuseerd fruit gaat naar de varkentjes en wordt zo niet verspild.
    Detox Waters
  3. Mijn fitnessabonnement niet verweesd in de auto laten liggen, maar hem af en toe - hopelijk wekelijks - gebruiken (dit is een veelvoorkomend voornemen dat onuitgevoerd blijft, I know).
  4. Mijn groene vaardigheden verder ontwikkelen. Hieronder vallen mijn zelfgemaakte brouwels met betrekking tot verzorging en schoonmaken.
    Het huis wordt al een aantal maanden met azijn, soda en water schoongemaakt. Even efficiënt en goedkoper. Alleen voor de vloer gebruik ik graag nog een merkje. Enkel en alleen voor de geur. Met wat aroma's aan het sopje toegevoegd kan ik ook dit van mijn lijstje schrappen.
    Ik hoop van low-poo naar no-poo te kunnen overstappen. Het haar van mijn jongens wordt zelden gewassen. Onnodig het te wassen. Het wordt niet vet en het ziet er gezond uit. Voor mezelf gebruik ik sinds de zomer een afwisseling tussen water, een appelazijnspoeling en shampoo. Hopelijk kan ik het binnenkort tot louter water beperken.
    Voor de zomer startte ik met het maken van mijn eigen wasmiddel, maar dat bleek niet zo efficiënt en vlekverwijderend te zijn als de traditionele merken. Dit wil ik dit jaar opnieuw opnemen.


  5. Het is maar één puntje, maar oh-zo-belangrijk!
    Net zoals iedere moeder wil ik ook het komende jaar mijn kinderen in alle liefde en geduld kunnen opvoeden. Vijf jaar als moeder hebben me geleerd dat dit voornemen op (te) veel momenten bemoeilijkt wordt. Tijd voor mezelf nemen lijkt hier geen egoïstische daad, want een uitgeruste en relaxte moeder kan de drukte, weerspannigheid en chaos van haar koters beter aan. Dus twee uurtjes per week voor mezelf. Dat moet toch mogelijk zijn?


    Afbeeldingsresultaat voor moeder kinderen chaos

  6. In de eerste plaats wil ik minder impulsieve aankopen doen, teneinde wat plaats te kunnen maken in mijn overvolle stoffenkast.
  7. Een goed begin is hier het bijhouden van de ins- en outs, oftewel de lappen textiel die het huis binnenkomen en opnieuw uitgaan.
  8. Op het einde van 2018 wil ik minstens drie items voor mijn man genaaid hebben. Zijn kritische blik moet ik durven te negeren en ik hoop dat hij het liefdevolle item met evenveel warmte aanvaard en draagt. Drie items en twee van deze moeten toch enige uitdaging bevatten.
  9. Mijn blog tenslotte, die wil ik verder onderhouden. Hopelijk wat meer dan de afgelopen maanden. Mijn nieuwe job vreet veel van mijn vrije tijd en energie weg. Op het moment dat dit meer op zijn pootjes valt hoop ik aan deze pagina terug meer tijd te kunnen besteden. Ik vind het immers te leuk. Ik leerde al heel wat nieuwe mensen mee kennen en mijn vaardigheden werden verder ontwikkeld, wat trouwens zichtbaar is doorheen mijn blog.


    Benieuwd wat andere dames plannen in hun volgende jaar?


Reacties

Populaire posts